Przedłużyliśmy umowę na linię 166

Umowa na linię autobusową 166 podpisana została na cztery miesiące – od kwietnia do sierpnia tego roku. Od września nie było na nią zabezpieczonych środków w budżecie gminy. Udało się jednak przedłużyć jej kursowanie, wykorzystując m.in. nadwyżkę środków z poprzedniej umowy. Wiązało się to jednak z modyfikacją trasy.

Linia 166 uruchomiona została w kwietniu i pierwotnie miała połączyć Uwieliny, Kędzierówkę, Baniochę i Piaseczno, jednak finalnie nigdy do Baniochy nie dojechała.

– Żeby linia 166 mogła kursować od września musieliśmy przede wszystkim znaleźć na nią środki – mówi wójt Michał Kmiecik. – W budżecie na 2024 rok nie było zabezpieczonych na nią pieniędzy. Dodatkowo ani gmina Piaseczno ani gmina Góra Kalwaria nigdy nie były zainteresowane aby współfinansować tę linię, aczkolwiek modyfikacja trasy wynikała głównie z analizy rozkładu i liczby przewożonych pasażerów.

Po konsultacjach z operatorem – PKS Grójec – okazało się, że frekwencja jest znikoma co wynikało m.in. ze źle skonstruowanego rozkładu jazdy.

– Pierwszy kurs dojeżdżał do Piaseczna na godzinę 8 rano, a ostatni odjeżdżał o chwilę po 16. Taki autobus nie spełnia oczekiwań pracujących mieszkańców – mówi Szymon Wasilewski, który od niedawna zajmuje się opiniowaniem rozkładów jazdy w gminie Prażmów. – Potwierdziła to także analiza frekwencji w autobusach tej linii. Bardzo mało osób z niej korzystało.

Trasa linii 166 od 2 września została zmodyfikowana. Zamiast jechać na 8 rano do Piaseczna, autobus dojeżdża teraz do stacji PKP w Zalesiu Górnym i komunikuje się z „Radomiakiem” – przyspieszonym pociągiem Kolei Mazowieckich, który odjeżdża w kierunku Warszawy z Zalesia o 6:36 Ostatni kurs linii 166 z Zalesia Górnego o 17.20 także jest skomunikowany z „Radomiakiem” jadącym z Warszawy. Skomunikowań z pociągami w ciągu dnia udało się zresztą uzyskać więcej – zaznaczone zostały na naszym rozkładzie.

– Nasz transport nie może ignorować faktu, że jesteśmy podwarszawską gminą i większość mieszkańców jedzie do Warszawy – zauważa Michał Kmiecik. –  Naszym zadaniem jest ułatwienie im tego bo nie przebijemy Warszawy w ofertach pracy czy edukacyjnych, dlatego chcemy do tego dążyć – do dobrego transportu wewnątrz gminy oraz wygodnych połączeń z Warszawą, nie zapominając o Piasecznie, czy Górze Kalwarii.

Wójt dodaje także, że trasy i rozkład linii 166 nie jest ostateczny – będzie ulegał modyfikacjom tak aby jak najlepiej  dostosować go do potrzeb mieszkańców. Nadal będziemy zapraszać Piaseczno do współfinansowania linii. Ta linia może być odpowiedzią na wykluczenie komunikacyjne dla mieszkańców Nowinek, niemniej Gmina Prażmów nie może i nie będzie ponosić kosztów w wysokości ponad 80 tysięcy złotych przez 4 miesiące za kursowanie na terenie sąsiedniej gminy.

Rozkład i schemat linii 166 znajduje się w zakładce TRANSPORT